تبلیغات
نگاهی به فیلمهای روی پرده - نوک برج

به نام خالق عشق و هنر و زیبایی

نگاهی به فیلمهای روی پرده
امروز   به وبلاگ  نگاهی به فیلمهای روی پرده  خوش آمدید


¿نوک برج
سه شنبه 15 شهریور 1384

نوک برج فیلمی بی سر و صدا است از کیومرث پوراحمد که تا قبل از آمدن روی پرده از وجود چنین فیلمی با خبر نبودیم.
پس از دیدن فیلم باید یه این نکته اذعان کرد که فیلم با توجه به بازیگرانی همچون نیکی کریمی و محمد رضا فروتن که بازیگران محبوبی هستند بیشتر حالت تجاری دارد تا هنری.
البته قصد من به هیچ وجه این نیست که بگویم این بازیگران تجاری هستند  . ولی پس از تماشای فیلم به این نکته می رسیم که فیلم ارزش هنری ندارد  و داستان جدید و جذابی هم ندارد  و این فقط بازیگران این فیلم هستند که آدم را به سینما می کشانند.
داستان فیلم هم که تکراری است دونفر که ظاهرا از هم متنفر هستند ولی در آن واحد عاشق هم هستند . این سناریو را بارها و بارها در فیلمهای دیگر دیده ایم ولی گویا هدف سروش صحت به عنوان نویسنده و  کیومرث پور احمد به عنوان کارگردان از ارائه این قصه بیان مشکلات ازدواج جوانان و اعتراض به جمله (عشق ممنوع) در ایران است که البته باید گفت این مسئله را به هجو کشیده اند و نمیتوان خیلی کار آنها را موفق دانست .
با مروری بر کارهای پور احمد  از شب یلدا و گل یخ تا نوک برج باید گفت که پور احمد یک روند کاملا نزولی را در پیش گرفته و تا حدودی از سینمای هنری فاصله گرفته و به سینمای تجاری بیشتر نزدیک شده است.
در صحنه ای از فیلم دانشجوها به مجتمع کارگاهی ریخته و به پشتیبانی از دوجوان عاشق اقدام به یک تظاهرات می کنند که خیلی معقول و فابل قبول نیست و بیشتر آدم حس می کند که برای هیجان بخشیدن به داستان و همچنین اطلاف وقت به داستان اظافه شده اند .
همچنین شخصیت نیکی کریمی آفوق الاده عبوس و بد اخلاق که با همه جنگ و دعوا دارد که به نظر من زیاده روی شده بود و زندگی بایک همچین اخلاقی در جامعه امروزی غیرممکن به نظر میرسد.
برای شخصیت شیما که یکی از شخصیت های اصلی فیلم هم محسوب میشد باتوجه به بازیگران فیلم می شد از یک بازیگر بهتر و با سابقه تر استفاده کرد که در مقابل بازیگرانی چون کریمی و فروتن خیلی دچار نقصان بازی نشود . چون بازی بازیگرانی که بازی قابل قبولی ارائه نمی دهند در مقابل بازی بازیگران با تجربه بیشتر ضعیف جلوه می کند.
درکل فیلم نوک برج را نمیتوان یک فیلم جدی و تاثیر گذار محسوب کرد و بیشتر باید فیلم را طنز محسوب کرد چون اینطوری فیلم قابل قبول تر است .
 همچنین آقای پوراحمد  کاگردانی است که همیشه از او کارهایی باارزش هنری بالا دیده ایم ولی اینکه چرا دو فیلم آخر او (گل یخ و نوک برج) ارزش هنری بالایی ندارن را شاید باید در جنبه مالی قضیه جستجو کرد.
اگر به شما نگویند که کارگردان نوک برج کیست حتما فکر میکنید که کارگردان آن یکی از کارگردانهای تازه کار است که فقط قصد ساختن یک فیلم تجاری دارد. در حالی که آقای پوراحمد فیلم شب یلدا را ساخته کاری که هرچقدر از ارزش هنری آن بگوییم کم است.
با امید به روزی که بازهم از آقای پوراحمد فیلمهایی همچون شب یلدا ببینیم

نوشته شده در سه شنبه 15 شهریور 1384 و ساعت 11:09 ق.ظ توسط : علی
ویرایش شده در - و ساعت -